Es. 3.5.1 Metodikirjallisuus a, b, c , d |
||||||||||||||||||||||
Tavoite: Opiskelija saa laajan käsityksen kasvatustieteellisen tutkimuksen lähtökohdista ja tutkimusparadigmoista. Opiskelija perehtyy sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen periaatteisiin, sekä saa teoksen pohjalta tietoa olennaisimmista kasvatustieteellisistä aineistonkeruu- ja analyysimenetelmistä. Hyväksytty suoritus edellyttää kirjallisuuteen (Cohen, Manion & Morrison) perustuvan tentin suorittamista, johdantoluento 3 t, itsenäinen työ 77 t. Kirjatentit ke 14.00–17.00 T23, auditorio, Hotulainen/Thuneberg TENTTI-ILMOITTAUTUMINEN: Huomasimme (15.10), että seuraavaan tenttiin (24.10) ilmoittautuminen ei web-oodin kautta jostain syystä onnistu. Yritämme korjata teknisen vian mahd. pian ja samalla annamme ilmoittautumiselle (myös kuorella tehtävälle ilmoittautumiselle) lisäaikaa ke 17.10 klo 18.00 asti.
Eri tutkimustraditioiden kuvailua... 'lähestymistavan teorisointia suhteessa tutkimusmenetelmän sopivuuteen" |
||||||||||||||||||||||
Tutkimuksen luonto | ||||||||||||||||||||||
Totuutta/tietoa etsimässä
Kolme metodologista vaihtoehtoa
Metodit (määrittävät kuinka aineisto/informaatio kerätään) määräytyvät epistemologisten (tiedon teorian/theory of knowledge) olettumusten perusteella, jotka johdetaan ontologisista ("mitä on") oletuksista. Keinot, joilla maailmaa pyritään ymmärtämään ja tuottamaan uutta tietoa maailmasta voidaan löyhästi jakaa kolmeen luokkaan: a) kokemukseen, b) päättelyyn ja c) tutkimukseen.
|
||||||||||||||||||||||
Kaksi lähestymistapaa sosiaaliseen todellisuuteen |
||||||||||||||||||||||
Seuraavassa kaksi toisilleen "vastakohtaista" lähestymistapaa sosiaaliseen todellisuuteen kuvataan tiedon ominaisuutta luokittelevien käsitteiden avulla ontologia, epistemologia, ihmisluonto ja metodi. Analyysitaulukko: Subjektiivis-objektiivinen ulottuvuus
PositivismiPositivismi hyväksyy luonnon tieteellisen lähestymistavan tiedon hankkimisen paradigmaksi. Yhteiskuntatieteissä tästä seuraa, että:
Oletukset ja tiedon luonne Tieteellisen metodin tunnuspiirteet:
Tieteellisen tutkimuksen tavoitteena vastauksia oletuksiin ja hypoteeseihin, luomalla teoriaa ja järjestää tietoa, jonka avulla voidaan muodostaa uusia oletuksia ja hypoteeseja. HUOM: Koska kasvatuksellinen teoria on suhteellisen nuori tieteenala, jolla on toistaiseksi löydetty vähän todistettavissa olevia lainalaisuuksia, on suuri osa kasvatuksellisesta tutkimuksesta pääosin kuvailevaa. |
||||||||||||||||||||||
Tieteen työkalut |
Käsitteet antavat merkityksen maailmalle. Käsitteet ovat keskeisiä tutkijoiden työssä: niiden avulla ilmaistaan yleistykset, esitetään ideat, järjestetään maailmasta poimitut havainnot, kootut tiedot ja tulokset. Käsitteiden olennaiset ominaisuudet tieteelle:
|
Tieteen metodi |
Empiria; tutkimusprosessin käsitteellistäminen auttaa toisia ymmärtämään (ja testaamaan) saavutetun tiedon/tuloksen paikkansapitävyys. Kahdeksan perusominaisuutta
|
Positivismin kritiikki |
Huomattaa kritiikkiä positivismia kohtaan.
Positivismissa on vahvasti mukana epähumaani perspektiivi; kielletään subjektiivisuus, aikomukset, yksilölliset kokemukset, valinnat ja vapaus (esim. valita oma selitys).
|
Alkuun |